Klasickú reklamáciu, si môžete uplatniť iba v prípade, že je tovar poškodený, alebo nepoužívateľný. Mali by ste tak urobiť čo najskôr a daný výrobok najme nepoužívať. Ak napríklad zistíte, že sú nové topánky deravé, určite ich nenoste, ale čo najskôr odneste do predajne. V inom prípade vám reklamácia nemusí byť uznaná.

čárový kod
 
Každá predajňa musí mať fixne stanovený reklamačný poriadok, ktorý vyplýva zo zákona. Zároveň musí byť umiestnený na viditeľnom mieste priamo v obchode. Rozhodnutie o tom, či vám bude reklamácia uznaná, musíte dostať najneskôr do tridsiatich dní od jej podania.
 
Čo robiť ak je tovar v poriadku
 
Úplne iné je to však vtedy, keď chcete tovar vrátiť, alebo vymeniť bez toho, aby bol poškodený, alebo nefunkčný. Pokiaľ vám nesedí veľkosť, alebo sa vám nepáči váš narodeninový darček, predávajúci nie je povinný tovar vymeniť. Ide vyslovene o jeho dobrú vôľu. Ak teda kupujte veci pre niekoho iného, pre istotu sa v predajni vždy informujte o tom, či takúto možnosť daný obchod ponúka.
 
Vrátenie, alebo výmenu tovaru bez udania dôvodu si môžete podľa zákona uplatniť len v týchto prípadoch:
 

  1. Ak ste si tovar zakúpili prostredníctvom zmluvy na diaľku. V praxi to znamená, že vec kupujete bez svojej osobnej prítomnosti. Ide hlavne o kúpu cez internetové obchody. Platí to však aj vtedy, keď si kupujete produkty na základe telefonickej ponuky, alebo reagujete na reklamu v tlači, rádiu, televízií, či letákoch, ktoré nájdete v poštovej schránke.
  2. Druhým prípadom je situácia, kedy daný predajca má i svoju kamennú predajňu, ale tovar kupujete mimo nej. Ide napríklad o podomový predaj, alebo obchodníkov, ktorí produkty predávajú z auta v dedinách, či parkoviskách. Platí to však aj vtedy, ak zmluvu o kúpe uzavriete mimo predajne.

 džíny

Ak chcete v týchto prípadoch tovar vrátiť, alebo vymeniť, musíte o to požiadať písomne. Záleží to samozrejme na konkrétnom predajcovi, ktorí vám môže vyjsť v ústrety aj bez zdĺhavých papierovačiek.